Vecka 47

Vi fortsatte denna vecka med temat fåglar och vi pratade om vilka som är de vanligaste fåglarna på vårt fågelbord. Dessa fåglar lyssnade vi på i vår fågelbok och sedan målade vi jättefina vinterträd med de fem fåglarna i. De hänger nu i vår hall så det är bara att komma och titta. Sedan var vi i skogen och halva gruppen var på biblioteket en stund innan lunch. På Bokstavslandet tittade vi på bokstaven M.

Veckans bokstav var denna vecka K och barnen fick skriva lappar med k på som jag sedan gömde i klassrummet och de fick leta. När vi sedan skrev upp massa k-ord på tavlan så upptäckte vi att k kan låta på olika sätt vilket kan ställa till det när man ska läsa ord. Tex ordet kör, som har två betydelser. Grej of the day var Kinesiska muren som är så otroligt låååång, 600mil!! Vi avslutade dagen med leken ”vad har hänt” och när det var Eriks tur var det inte svårt att se hur han ändrat sin klädsel. 😊 Det var poppis må ni tro!

På matematiken denna veckan repeterade vi udda och jämna siffror. Barnen fick ett antal kapsyler att räkna, var antalet udda eller jämt? Vi började sedan prata om vad hälften är för något och det är ju inte helt lätt. Vi använde kapsyler, film och stenciler till hjälp och kommer fortsätta med detta nästa vecka. Prata och konkretisera gärna detta hemma!

Denna vecka hade vi idrott och efter en fartfylld uppvärmning så lekte vi två nya lekar. Ambulansen (en samarbetslek) och Kinesiska muren, vilket ju passade bra denna vecka. Idag hade Kerstin klassen och gruppen diskuterade själen och känslan ledsen. Fråga gärna barnen om själens fågel och dess byrålådor. Efter lunch jobbade de en stund med veckans bokstav och sedan hade Kerstin med sig kulor som barnen använde i en lek på mattan.

På fredagen hade Trulsa skickat ett brev till Trulle med väldigt tokiga meningar så vi fick hjälpa honom läsa så det blev rätt. Barnen fick sedan i uppdrag av Trulsa att skicka ett brev/teckning till en hemlig vän som de fick veta genom att dra en lapp från Trulles guldlåda. De var jättebra på att hålla det hemligt hela dagen fram till det var dags att läsa upp och dela ut de fina breven. Ett bra tillfälle att träna på att skriva lite då alla skulle skriva till …… och från…..! Idag hade Ulla lämnat tre hjärtan till oss då hon sett och hört fina gester bland barnen. Det innebar att tre barn fick varsitt kompisarmband! 👍🏼

När vi nu läser högt ur vår kapitelbok använder vi oss av läsfixarna och dektektiven som håller utkik efter svåra ord. Barnen säger stopp när de hör ett ord de inte förstår och så tar vi reda på vad det betyder. Det blir fler ord än vad man kan tro vilket är bra att tänka på när ni läser högt för era barn där hemma.

FRÖKEN DIZA HAR LEKTION!

Har ni över några leksakskataloger hemma så skicka gärna med dom till skolan!

Trevlig helg! 👋🏽😀 PS. På lördag kan ni träffa Marie (fritids) på Biblioteket där det är bokmässa. Då kan ni kolla in alla bra böcker hon skrivit! 😀👍🏼

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s